Kasa za gruchoty (głupoty)

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Cash for clunkers to wyrażenie odmieniane we wszystkich przypadkach w branży motoryzacyjnej w USA, jak i w sąsiednich Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Program w skrócie wygląda tak, że za złomowanie starego, ale zdatnego do użytku samochodu i kupno nowego dostaje się pieniądze. Dużo pieniędzy. Pomysł swą głupotą kłuje boleśnie w mózg, ale za wielką wodą odtrąbiono w głównych mediach, że Cash for Clunkekrs zakończył się wielkim sukcesem. Kiedyś żeby odnieść sukces trzeba było ciężko pracować, dziś wystarczy, że się nadrukuje dużo pieniędzy i rzuci się je w pojawiający problem i voila…. mamy sukces. O tempora!
Na stronach Cato Institute pojawiło się zgoła inne podsumowanie tego programu, a jako że mam słabość do krótkich, acz konkretnych artykułów przedrukuje go tu w całości.
Kasa za gruchoty – najgłupszy program wszech czasów ?

Jako, że program Kasa za gruchoty zaczyna dobiegać końca, nominuje go jako najgłupszym programem rządowym wszech czasów. Oto co dzięki programowi udało się osiągnąć:
  • Kilka miliardów dolarów wartości zostało zniszczone. Około 750 000 samochodów, wiele których mogły dostarczyć konsumentom wartości użytkowej przez wiele lat, zostało wyrzucone na śmieci. Zakładając, że każdy stary samochód miał wartość rynkową 3000 dolarów; zniszczono majątek o wartości 2,25 mld dolarów.
  • Wiele rodzin o niskich dochodach zostało skrzywdzonych, ponieważ program sprawił, że ceny samochodów używanych wzrosły.
  • Podatnicy zostali okradzeni z około 3 miliardów dolarów. Rząd wziął moje pieniądze, żeby dać je ludziom, którzy kupili sobie nowy samochód, który jest o wiele fajniejszy od mojego!
  • Rządowa biurokracja została zwiększona o 1100 etatów w celu obsługi tego programu. Znowu stracili podatnicy.
  • Środowisko wcale na tym nie skorzystało. Patrz tutu
  • Przemysł motoryzacyjny otrzymał bardzo poważny wzrost sprzedaży kosztem spadku tej sprzedaży w przyszłości, kiedy program się zakończy. W tym roku sprzedaż samochodów z tytułu programu kasa za gruchoty wzrosła o około 750 000 samochodów, lecz to oznacza, że w przyszłości o tyle samochodów sprzedaż będzie mniejsza. Program prawdopodobnie uszkodził długoterminowe perspektywy dla przemysłu motoryzacyjnego poprzez odwrócenie ich uwagi ze strukturalnych problemów branży i skierowanie ich wysiłków na ubieganie się o rządowe dotacje.
Dopłaty rolne są niesprawiedliwe, ograniczenia w handlu mają odwrotny efekt od zamierzonego, regulacje energetyki przyniosły nam wielkie szkody. Polityka mieszkaniowa pomogła w wywołaniu kryzysu finansowego, ale za czystą głupotę, program kasa za gruchoty bierze koronę.
Jedno tylko należy sprostować z tego artykułu. Otóż, nie amerykański podatnik za to wszytko zapłacił. Amerykanom nikt nie podniósł podatków. Program, jak zresztą wszytko co mieści się w 2 bilionowym deficycie budżetowym, został sfinansowany przez japońskich, chińskich i europejskich podatników. Całość została sfinansowana emisją obligacji przez dłużnika, który nie zamierza tego nigdy spłacić. To znaczy spłaci, ale wtedy za te dolary nie kupi się ani jednego gruchota.
Ciekawe jest zestawienie beneficjentów tego programu… Jak sie okazuje głównie skorzystały na tym koncerny japońskie:
kasa-za-gruchoty
W Polsce mieliśmy również efekt tego programu. Polska go nie wprawdziła, ale za to sąsiednie Niemcy i jako że jesteśmy jednym z głównych dostawców części do niemieckich fabryk, nasz eksport znacznie wzrósł z tytułu masowych dopłat do kupna nowych samochodów za Odrą. Czy to oznacza, że Niemcy się zadłużyli, żeby pobudzić polski eksport? To są dopiero cyrki.
Ponizej lista z wielkością dopłat do niszczenia dobrych samochodów w Europie: (Niemcy powinny mieć cyfrę 5 mld EUR):
kasa-za-gruchoty_eu