Korek

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Przez media przetoczyła się niedawno dyskusja na temat raportu o korkach w dużych miastach w Polsce. Raport sporządziła firma Deloitte i warto przekopiować tutaj z tego raportu kilka wykresów oraz konkluzje.

.

.

 

Najpierw wydatki na komunikacje, drogi itd na mieszkańca.

Z tej tabelki wychodzi ciekawy wniosek. Gdyby drogi były prywatne, albo tylko kierowcy by ponosili tylko koszty na utrzymanie dróg, musiałbym w poznaniu zapłacić 505 złoty rocznie. Tyle powinna wynosić winieta roczna. Hmmm bardzo bym poprosił… ale tankować to bym już chciał bez tej akcyzy, opłaty paliwowej i innych podatkowych dodatków.

Oczywiście czasami wybieram się poza miasto, ale nie sądzę żeby „bilet dzienny” był jakoś mega kosztowny 🙂

Tabeleczka z kosztami korków, jednak według opisu metodologii Deloitte wynika że te koszty są mocno niedoszacowane. Sami się przyznają i słusznie.. lepiej podawać liczby mniejsze a pewne, niż za bardzo wydumane, i które bele ignorant może podważyć.

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Czym się różni koszt korków dla pracujących od kosztu dla gospodarki? Pracujący płacą podatki min od paliwa i te podatki nie są kosztem dla gospodarki jako całość. Zatem koszt 3.653 mld rocznie to koszt stricte zmarnowanych zasobów.

Jak wiadomo Polska goni „Zachód” Niestety wynika z raportu, że czasami goni nie tam gdzie trzeba, albo się wręcz zapędza:

Kilka wyciętych konkluzji:

3. Obliczanie kosztu alternatywnego korków i wykorzystania go jako jedno z kryteriów w przetargach na inwestycje drogowe. Czas to pieniądza, więc koszt (w przetargu) remontu drogi powinien uwzględniać utracone korzyści powodowane przez nowe utrudnienia w ruchu. Inwestycje i remonty mogą okazać się nieco droższe, ale będą realizowane szybciej. Z drugiej strony, kary za nieterminowe wykonanie prac również powinny uwzględniać koszt alternatywny większych korków.

5. Przywrócenie strzałek do skrętu w prawo. Ich (częściowa) likwidacja nie wynika z przepisów unijnych, ale wyłącznie z krajowych zmian w przepisach.

6. Likwidacja przycisków do świateł dla pieszych. Zwykła sygnalizacja świetlna jest wystarczająca a przyciski stosuje się w krajach UE tam gdzie nie ma skrzyżowań, albo dla niepełnosprawnych w celu wydłużenia zielonej fazy.

8. Zasadnicze zmniejszenie ilości znaków drogowych, w tym ujednolicenie ograniczeń prędkości pojazdów w miastach np. do dwóch (50 km/h i 80 km/h)6. Polska wydaje się rekordzistą świata w ilości znaków drogowych. Percepcja przeciętnego kierowcy nie jest w stanie zarejestrować takiej ilości informacji niezależnie czy pojazd porusza się z prędkością 50 km/h, czy 80 km/h.

Do czego to dochodzi, żeby firma z tym „ohydnym kapitałem obcym” wytykała nam za darmo szkolne błędy

Cały raport na stronach  Delloite

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video